Ceny, projekty a úspěchy
Ocenění týmu vzdělavatelů budoucích učitelů Filozofické fakulty MU
Ceny a úspěchy týmu
-
duben 2024
Cena děkanky FF MU
Marcela Hrdličková získala Cenu děkanky FF MU za vynikající vzdělávací činnost. Cena je určena vyučujícím FF MU, kteří se významně zasluhují o vynikající vzdělávací činnost.
Cena se uděluje za konkrétní vzdělávací počiny (inovace ve výuce, netradiční didaktické postupy či výukové opory) i za dlouhodobě kvalitní výuku. Vyhlašuje se v rámci Týdne učitelství FF MU.
-
září 2023
Ocenění České asociace pedagogického výzkumu
Zuzana Šalamounová získala dvojí ocenění České asociace pedagogického výzkumu, a to za studii Základní školy v procesu adaptace na výuku na dálku: vícepřípadová studie a dále za monografii Getting dialogic teaching into classrooms: Making change possible, kterou vydala ve spolupráci s týmem vedeným prof. Klárou Šeďovou v prestižním nakladatelství Springer.
Projekty
-
MUNI4PREGRAD
Masarykova univerzita byla se svým projektem MUNI4PREGRAD úspěšná ve výzvě Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek v Operačním programu Jan Amos Komenský. Projekt má za cíl implementovat Kompetenční rámec absolventa učitelství, jejž vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v říjnu 2023 a který představuje společnou zastřešující vizi pro kvalitní přípravu budoucích učitelů a učitelek. Do projektu MUNI4PREGRAD je zapojena také Filozofická fakulta MU, která kromě práce s kompetenčním rámcem podporuje tandemovou výuku mezi různými vzdělavateli budoucích učitelů a připravuje koncepci klinické střední školy. Projekt se naplno rozběhl v září 2024, jeho realizace je plánována do roku 2027.
-
Komunikace učitelů s rodiči
Komunikace s rodiči je běžnou součástí práce učitelů a učitelek, a proto by příprava na ni měla být součástí profesní výbavy absolventů učitelství. V rámci projektu Komunikace učitelů s rodiči proto ve spolupráci s provázejícími učiteli FF MU vznikla série tematických videomateriálů, které studujícím napomohou si ujasnit a vyzkoušet, co při komunikaci s rodiči nefunguje, ale především metody, které fungují.
-
Didaktický překlad z pohledu translatologie a didaktiky cizího jazyka
Projekt přinesl inovaci předmětů LMKB503 Workshopy překladatelské praxe a AJU2102 Didaktika anglického jazyka II. Inovace je založená na mezioborové spolupráci v rámci programů Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy a Literatura a mezikulturní komunikace. Cílem inovace je realizovat společnou výuku využívající inovativní metody, jmenovitě simulační výuku a prvky badatelsky orientované výuky. Při organizaci je kladen důraz na formu tandemové výuky. Spolupráce vyučujících se zaměřila nejen na samotnou přípravu výuky, ale také na sdílení oborových a didaktických znalostí a dovedností. K dlouhodobým cílům projektu patří také posílení zavádění formativního a vrstevnického hodnocení do obou inovovaných předmětů.
-
Inovace didaktických předmětů napříč učitelskými programy na FF MU
Projekt je zaměřen na inovaci oborově didaktických předmětů 4 učitelských programů (Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství historie pro střední školy, Učitelství německého jazyka pro střední školy a Učitelství ruského jazyka pro střední školy). V jeho rámci je realizována meziprogramová spolupráce umožňující implementovat badatelskou výuku do uvedených předmětů. Studenti tak mají možnost vyzkoušet si badatelsky orientovanou výuku v pozici žáků a následně ji společně s oborovými didaktiky reflektovat. Tím si osvojí základy dané metody a budou v budoucnu schopni ji aplikovat ve vlastním vyučování.
-
Rozvoj studijního programu Učitelství historie pro střední školy
Cílem projektu je posílit aspekty spolupráce s praxí a aspekty digitalizace ve výuce budoucích učitelů dějepisu. V rámci projektu jsou do výuky ve studijním programu Učitelství historie pro střední školy integrováni zkušení praktici, jejichž úkolem je představit studentům cesty budování pedagogického profilu a portfolia, a také přední inovátoři školního dějepisu, kteří se věnují kvalitnějšímu zapojení IT do výuky. K výstupům projektu náleží příručka pro učitele zaměřená na výuku regionálních dějin Českomoravské vrchoviny cestou aktivizační výuky, zapojení IT a účelné synergie teoretických a praktických přístupů k výuce dějepisu. Projekt je realizován v období 2023–2025.