Systém podpory
Nabídka vzdělávání pro provázející učitele a učitelky
Provázející učitelé a učitelky zásadně přispívají k formování profesních dovedností studentů a studentek učitelství. Jejich práce si velmi vážíme, a usilujeme proto o její systematickou podporu a také o prohlubování vzájemné spolupráce.
Seznamte se s nabídkou kurzů, které pro provázející učitele a učitelky připravujeme ve snaze o podporu jejich dalšího profesního rozvoje. Společná setkávání nám umožňují rozvíjet potřebné kompetence, sdílet zkušenosti z praxe, a společně pak účinně podporovat budoucí kolegy a kolegyně.
Vstupní kurz Jak poskytovat podporu studentům učitelství: kurz pro provázející učitele
Provázející učitelé a učitelky hrají nezastupitelnou roli v přípravě budoucích vyučujících. Tento kurz jim nabízí příležitost posílit svou kvalifikaci v oblasti provázení, hlouběji porozumět systému učitelských praxí a upevnit své postavení mezi vzdělavateli budoucích učitelů a učitelek. Účastníci se seznámí se Standardem profese učitele a naučí se jej využívat při plánování praxí i poskytování zpětné vazby studentům. V prakticky zaměřených blocích budeme diskutovat nastavování podmínek pro realizaci praxe, možné cesty společného plánování výuky, podporu při formulaci zakázky pro praxi i způsoby, jak vést reflexi. Kurz zároveň otevírá prostor pro sdílení zkušeností s kolegy a kolegyněmi navázání užší spolupráce s oborovými didaktiky a didaktičkami Filozofické fakulty a přírodovědecké fakulty MU. Cílem je, aby se provázející učitelé cítili jistěji ve své roli, získali vhled to dalších částí vysokoškolské přípravy budoucích vyučujících, získali nové nástroje pro práci se studenty a studentkami, a mohli tak ještě účinněji přispívat k přípravě nové generace učitelů a učitelek.
- Jedná se o kurz schválený MŠMT v rámci Pokusného ověřování systému podpory provázejících učitelů s dotací 20 hodin. Po ukončení účastníci získají osvědčení.
- Kurz je připraven podle Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele.
- Kurz bude opět otevřen v jarním semestru 2026.
„Kurzy byly moc zajímavě vedeny, s důrazem na aktivitu nás, studentů. Cením si smysluplnosti celého počínání i respektujícího přístupu vyučujících.“
provázející učitelka, jaro 2024
Další vzdělávání
Program dalšího vzdělávání pro provázející učitele a učitelky je zaměřen na prohlubování jejich kompetencí v roli provázejících učitelů a učitelek, a to v souladu se Standardem jejich profesní činnosti. V průběhu setkávání klademe důraz na kolegiální sdílení zkušeností a reflexi vlastní role, ale také na prohlubování pedagogických i oborově-didaktických znalostí a dovedností. Další vzdělávání chápeme také jako významnou platformu pro společná setkávání napříč jednotlivými školami a oběma fakultami připravujícími společně budoucí učitele a učitelky středních škol.
- Jedná se o neakreditované vzdělávání realizované FF MU a PřF MU.
- Podmínkou účasti je absolvování vstupního kurzu (není-li u kurzu uvedeno jinak).
- Účast na kurzech je zdarma. Přihlášení do kurzu probíhá prostřednictvím objednávky v Obchodním centru MU.
- Společné kurzy (obecně didaktické a pedagogické kurzy) jsou v podzimním semestru 2025 koncipovány jako celodenní (8 vyučovacích hodin), vždy od 9 - 15 hodin
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
Podpora studujících při plánování výukových situací
Termín konání: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
Podpora studujících při vrstevnickém učení mezi žáky
Termín konání: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
Studující s psychickými obtížemi v učitelských programech
Termín konání: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele
Podpora studujících při rozvoji klíčových kompetencí žáků
Termín konání: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky občanského a společenskovědního základu
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky francouzského jazyka a literatury
Jak ve výuce FJ držet krok s vývojem lexika a efekt(iv)ně využívat korpusy a databáze
Termín zahájení: 27. listopadu 2025
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky německého jazyka a literatury
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky historie
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky historie
Aktuální témata a přístupy dějin raného novověku
Termín zahájení: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky českého jazyka a literatury
Jak na badatelsky orientovanou výuku v ČJL
Termín zahájení: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky německého jazyka a literatury
Implicitní výuka gramatiky prostřednictvím práce s jazykově hravými literárními texty
Termín zahájení: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky anglického jazyka a literatury
Collaborative Approaches to Lesson Planning
Termín zahájení: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
CŽV Další vzdělávání pro provázející učitele v oblasti oborové didaktiky anglického jazyka a literatury
Competencies, Aims and Objectives
Termín zahájení: již proběhlo, nový termín připravujeme
-
Inspirativní laboratorní cvičení pro učitele chemie
-
Umělá inteligence pro učitele chemie
-
Fyzikální kavárna
-
Moderní fyzika a její aplikace
-
Terénní a projektová mezigenerační výuka
-
Nové poznatky v biologii