Pedagogické praxe
Informace pro studující učitelských oborů v programech navazujícího magisterského studia
Obecné informace
Pedagogické praxe realizované přímo ve školách tvoří významnou součást studia navazujících magisterských učitelských programů. V bakalářském stupni studia se na FF MU pedagogické/asistentské praxe nerealizují. Pedagogické praxe jsou celkem 3, navazují na sebe a konají se ve 2., 3. a 4. semestru studia.
V rámci praxe budete vykonávat tyto činnosti a pracovat s těmito dokumenty.
Pokud budete potřebovat, můžete si v rámci své praxe bezplatně zapůjčit tablet. V případě zájmu kontaktujte manažerku praxí Mgr. Janu Formanovou.
Průchod studiem
- Učitelství anglického jazyka a literatury
- Učitelství českého jazyka a literatury
- Učitelství estetické výchovy
- Učitelství francouzského jazyka a literatury
- Učitelství historie
- Učitelství latinského jazyka a literatury
- Učitelství německého jazyka a literatury
- Učitelství ruského jazyka a literatury
- Učitelství španělského jazyka a literatury
- Učitelství základů společenských věd
Jak zvládnout organizaci a průběh praxí?
-
Před začátkem semestru
Plánuji praxi
- Mám zapsaný předmět praxe dle harmonogramu studijního programu.
- Sleduji termíny k přihlašování na praxe a nabídku praxí fakultních škol na portálu praxí v IS MU.
- Seznámím se s nabídkou fakultních škol.
- Navštívím informační setkání k praxím na začátku semestru.
- Ve stanovených termínech si v IS MU zaregistruji mnou vybrané místo pro praxi na fakultní škole.
- Pokud chci praxi na jiné škole, kontaktuji manažerku praxí a domluvím s ní podrobnosti týkající se zvolené školy.
- Spojím se se svým provázejícím učitelem, jakmile najdu v poznámkovém bloku předmětu praxe jeho kontakt. Domluvím si s ním schůzku, na které si potvrdíme organizaci praxe, časové možnosti, rozvrh, podmínky a cíle praxe. Nechám si podepsat Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi.
-
V průběhu semestru
Jsem na praxi
- Průběžně se domlouvám na realizaci praxe s provázejícím učitelem, vedu si Reflektivní deník.
- Respektuji možnosti učitele a jeho rozvrh.
- Praxi realizuji dle konkrétních podmínek Pedagogické praxe I, Pedagogické praxe II, Pedagogické praxe III.
- V IS MU v sekci Evaluace praxe vyplňuji první sebehodnotící část – začátek praxe.
-
Na konci semestru
Zakončuji praxi
- V IS MU v sekci Evaluace praxe vyplňuji další sebehodnotící část – konec praxe.
- V IS MU v sekci Evaluace praxe vyplním také kontakt na svého provázejícího učitele a zašlu mu odkaz na jeho část evaluace v IS MU.
- Po vyplnění všech částí evaluace vkládám sloučený dokument do příslušné odevzdávárny předmětu praxe v IS MU.
- Odevzdávám Reflektivní deník a portfolio do příslušné odevzdávárny předmětu praxe v IS MU.
- Zkontroluji si checklist, zda mám splněny všechny kroky.
Tento předmět si studující zapisují ve 2. semestru studia (jarní semestr 1. ročníku). V rámci Praxe 1 převažují činnosti, v nichž je studující v roli pozorovatele.
Jednooborové studium
Časová dotace činností: celkem 76 hodin
- 12 hodin stínování (nejlépe v celku, např. 2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (nejlépe v celku, tzn. 3 celé dny po šesti hodinách s tím, že vždy celý den probíhá u jedné třídy; pozorovány jsou i jiné předměty než dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovacích hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 8 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Sdružené studium
Časová dotace činností: celkem 38 hodin
- 6 hodin stínování (nejlépe v celku, např. 1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (ideálně v celku, tzn. 1,5 celého dne po šesti hodinách s tím, že vždy celý den probíhá u jedné třídy, pozorovány jsou i jiné předměty než dle studované aprobace) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodiny výuky v tandemu + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Tento předmět si studující zapisují ve 3. semestru studia (podzimní semestr 2. ročníku).
Jednooborové studium
Časová dotace činností: celkem 76 hodin
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace (nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin tandemové výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Sdružené studium
Časová dotace činností: celkem 38 hodin
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace (nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 5 hodin tandemové výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Tento předmět si studující zapisují ve 4. semestru studia (jarní semestr 2. ročníku).
Jednooborové studium
Časová dotace činností: celkem 78 hodin
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace (nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 8 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Sdružené studium
Časová dotace činností: celkem 39 hodin
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace (nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), účast na dozorech, třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech; do této hodinové dotace nespadá reflexe přímo na fakultě
Časté dotazy
Mohu si domluvit praxi i na jiné škole než na fakultní?
V odůvodněných případech, nebo pokud jsou místa na fakultních školách obsazena, ano. Vždy však musí být se školou uzavřena tzv. Dohoda o realizaci pedagogických praxí. Kontaktujte manažerku praxí a domluvte se s ní individuálně na dalším postupu. Databázi škol, s nimiž byla dříve dohoda uzavřena, naleznete zde.
Musím mít praxi pouze na fakultních školách?
Na fakultní škole je doporučeno realizovat praxi alespoň dvakrát s ohledem na to, aby na praxi mohl přijít také oborový didaktik.
Studující prezenčního studia musí minimálně jednu praxi realizovat na fakultní škole FF MU.
Studující kombinovaného studia mohou praxe realizovat mimo fakultní školy; v tomto případě je nutné z pedagogické praxe zajistit nahrávku vlastní výuky.
Může mi místo pro praxi vybrat oborový didaktik?
Studující si místo pro praxi vybírají sami v portále praxí v IS. Pouze v případech, kdy z průběhu probíhající pedagogické praxe studujících vzejde doporučení provázejícího učitele nebo oborového didaktika k absolvování následující pedagogické praxe na fakultní škole, bude těmto studujícím přiděleno pro další praxi místo v síti fakultních škol. Tím je zároveň pro následující semestr vyloučena možnost uznání praxe.
Můžu mít praxi i na základní škole?
Ano, nicméně praxe může být na základní škole realizována pouze jednou v průběhu navazujícího magisterského studia. Dvě praxe musí probíhat na střední škole.
Může praxe probíhat i na vyšší odborné škole?
Ano, ale praxe může být na vyšší odborné škole realizována pouze jednou v průběhu navazujícího magisterského studia. Dvě praxe musí probíhat na střední škole.
Můžu mít praxi na jazykové škole?
Ne, na jazykové škole praxi realizovat nelze.
Chtěl/a bych jít na stejnou školu ještě jednou. Můžu?
Ano, pedagogická praxe může být realizována na stejné škole dvakrát, ale třetí praxe už musí probíhat jinde.
Ve školství již pracuji, můžu si praxi nechat uznat?
Studující si mohou jednu ze tří pedagogických praxí nechat uznat, pokud jsou v době realizace praxe zaměstnáni jako učitelé aprobace shodné se svým studijním oborem a v rámci výkonu profese naplní časové dotace jednotlivých činností požadovaných v rámci dané praxe. Praxe, která je předmětem uznání, nesmí probíhat v instituci, v níž jsou realizovány zbylé dvě praxe. I v případě uznání praxe je nutné absolvovat předmět Reflektivní seminář. Pro uznání praxe použijte tento formulář.
Nejedná se o uznání předmětu dle čl. 14 SZŘ MU.
Plánuji zahraniční pobyt, kde budu mít také praxi. Může mi být praxe z tohoto pobytu uznána?
Uznání praxe ze zahraničního pobytu (např. Erasmus+) závisí na individuální domluvě s oborovým didaktikem a manažerkou praxí. Absolvování praxe v zahraničí je nezbytné předem domluvit s vyučujícími ostatních předmětů v daném semestru.
Nejedná se o uznání předmětu dle čl. 14 SZŘ MU.
Můžu si splnit dvě praxe v jednom semestru?
Dvě praxe v rámci jednoho semestru bohužel realizovat nelze.
Jsem ze Slovenska a rád/a bych praxi realizovala tam, je to možné?
Studující ze Slovenské republiky mohou praxi vykonávat pouze ve školách na území České republiky. Vzhledem k tomu, že úředním jazykem je v českých školách čeština, mohou studující vyučovat pouze v českém jazyce.